top of page
Forfatters billedeKaren Yde

Støjvold og støjværn på vej til Aarhus Syd Motorvejen – Få overblik over fakta

Opdateret: 22. nov.

Dette opslag vil løbende blive opdateret med de nyeste fakta om støjvoldsprojektet. Da projektet forventes at strække sig over flere år, opretter vi snart en dedikeret underside på Stavtrup.dk, hvor I kan følge udviklingen og få alle opdateringer samlet ét sted.

Marselistunnelens byggeri genererer 585.000 m³ jord, hvoraf ca. 350.000 m³ bruges til at opføre en støjvold langs Aarhus Syd Motorvejen ved Stavtrup for at reducere støjbelastningen fra motorvejen.



Forventet Effekt




Placering og dimensioner

En 12 meter høj støjvold etableres på den vestlige del af strækningen, mens en 8 meter høj støjskærm placeres på den østlige del.


Støjvolden, med en højde på 12 meter og en længde på 1.500 meter, anlægges langs Aarhus Syd Motorvejen i forlængelse af den eksisterende skrænt og op mod det grønne areal syd for Stavtrup, fra Nordskovvej og mod øst.


Støjskærmen etableres fra Ormslevvej og mod vest med en samlet længde på ca. 905 meter og en højde på 8 meter.


Der vil på en del af strækningen være overlap mellem støjvolden og støjskærmen.


Tidshorisont

Etableringen af støjvolden og de tilhørende anlægsarbejder forventes at strække sig over ca. 6 år med planlagt start i 2028, i forbindelse med anlægsarbejdet på tunnelen under Marselis Boulevard.



Tilkørsel af jord

For at undgå at belaste Stavtrup by med lastbiltrafik under anlægsfasen, etableres en tilslutning i et nyt T-kryds direkte på Ormslevvej, umiddelbart nord for Aarhus Syd Motorvejen.


Køretøjer til byggepladsen for støjvolden og -skærmen vil køre frem mod byggepladsen fra syd via Skanderborgvej, Ravnsbjergvej og Ormslevvej. Herefter vil de foretage en venstresving ind til den midlertidige arbejdsvej. Køretøjerne vil køre ud fra området samme sted, hvorefter de vil køre mod syd mod Ravnsbjergvej og Skanderborgvej og tilbage til Marselis Boulevard.


Trafikbelastningen vil variere, og i de mest intensive perioder kan op til 40 lastbillæs leveres dagligt.


Tilkørsel af jord vil være begrænset til tidsrummet kl. 7-18 på hverdage. I dette tidsrum vil der forekomme periodevise forstyrrelser i form af støv og støj fra trafik, maskiner og generelt anlægsarbejde, der kan virke generende. Støjen vil være mest markant inden for 30 meter af anlægsarbejdet, hvor niveauet kan overstige 70 dB. De nærmeste boliger ligger over 100 meter fra motorvejen, hvor støjniveauet forventes at være under 60 dB – lavere end den nuværende motorvejsstøj, der allerede overstiger 60 dB ved de nærmeste boliger.


Den ekstra trafik under anlægsperioden forventes kun at øge hverdagsdøgntrafikken på Ormslevvej med under 1% og lastbiltrafikken med ca. 10%, hvilket vurderes at have minimal effekt på fremkommeligheden.



Miljø- og dyrelivshensyn under anlægsfasen

Arbejdsvejen er på den østlige strækning udformet med flere kurver, således at søer og en række flagermusegnede træer ikke påvirkes af den.


Støjvolden opbygges af ren jord, og der vil ikke ske nogen udvaskning af forureningskomponenter, da jorden som udgangspunkt overholder Miljøstyrelsens jordkvalitetskriterie



Landskab og visuelle forhold - fremtidige forhold:



Fredede og ikke-fredede fortidsminder

Der er ikke registreret synlige og fredede fortidsminder i projektområdet ved støjvolden- og skærmen og derfor heller ikke arealer omfattet af fortidsmindebeskyttelseslinjen. Der er ligeledes ikke udpeget kulturarvsarealer i området.


Nødsporsafspærring og hastighedsreduktion på motorvejen under anlægsperioden

Når støjskærmen etableres, er det nødvendigt at afspærre nødsporet i vestgående retning på Aarhus Syd Motorvejen for at sikre tilstrækkeligt areal til, at støjskærmens elementer kan etableres på en hensigtsmæssig og sikker måde. Dette vil også medføre, at hastighedsbegrænsningen på motorvejen må reduceres fra de gældende 110/120 km/t til 80 km/t forbi anlægsarbejdet.



Læs også:


På billedet ses fra venstre mod højre: rådmand Nicolaj Bang (K), Jesper Kjeldsen (S) og Gert Bjergaard (V), Metin Lindved Aydin (RV) 

748 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle

Comments


Commenting has been turned off.
bottom of page